Založ si blog

Vašo Patejdl si vážil svojich fanúšikov. . . moja osobná spomienka

To píšem z vlastnej skúsenosti, pretože sme tlačili jeho plagát a ja som si dala podmienku, že chcem jeho fotografiu s podpisom. Poslal mi ju, aj s osobným venovaním.

Ale začnem od začiatku. Od roku 1986 som pracovala ako dispečerka merkantilu a periodickej tlače vo Východoslovenských tlačiarňach v Košiciach. V prvých mesiacoch roku 1987 za mnou osobne JUDr. Štefan Moyzes s tým, že potrebuje vytlačiť plagáty Vaša Patejdla. Pretože som bola jeho fanúšik, jeho hudbu a hudbu Elánu som fakt zbožňovala, tak som bola nadšená. Samozrejme, hneď na začiatku som to pánovi Moyzesovi povedala. Mala som obrovskú radosť. Patejdla som mala radšej ako Elán a bolo mi ľúto, že sa rozpadli.

JUDr. Štefan Moyzes bol synovcom skladateľa Alexandra Moyzesa a bol v tom čase podnikovým právnikom v Slovenských magnezitových závodoch v Košiciach. S Vašom Patejdlom spolupracoval a zabezpečoval pre neho aj tlač týchto plagátov, ktoré oficiálne objednával Slovkoncert. Chcel malú službičku naviac.

Pretože som nadšený fanúšik Vaša Patejdla, tak som pánovi Moyzesovi povedala, že skúsim zistiť u kolegov, či to možné je. Boli ochotní mu výjsť v ústrety. Mala som podmienku, že od Vaša Patejdla chcem jeho fotku s podpisom. V tom čase som bola fakt mladá, tesne po škole a sama som sa divila tej odvahe si o to požiadať. A neverila som, že mi to splní.

Lenže pán Moyzes mi skutočne tu podpísanú fotku od Patejdla doniesol. Bola to čiernobiela foto Elánu vo formáte A6, ako pohľadnica. A na zadnej strane mi osobne Vašo Patejdl dopísal venovanie, ktoré začínalo „Najmilšej dispečerke medzi tlačiarmi….“Bol to dlhší text na celú tu fotku a na konci bol jeho podpis. Takže vedel, komu tu fotku podpisuje.

Ano, v prvej chvíli som bola trochu sklamaná, že to nebola veľká farebná foto, ale keďže sme mu tlačili veľké plagáty, tak farebné fotky asi nemal. Podstatnejšie bolo i tak to venovanie na druhej strane fotky a že toto moje želanie pán Moyzes splnil. I když to asi nebolo jednoduché, keďže my (ja a pán Moyzes) sme boli v Košiciach a Vašo žil v Bratislave. Ano, koncertoval po celom Slovensku, ale v tom čase nemusel mať koncerty blízko Košíc.

Potešilo ma, že som im obom stála za to, že mi toto želanie splnili. Myslím si, že minimálne na pána Moyzesa som posobila ako pojašená pubertiačka, ale i tak mi pomohol i neskor.

Keďže mi povedal, že je právnik, tak som ho poprosila o radu, čo sa týka výpovede a v tom roku 1987 mi poradil, čo sa týka pracovného práva a napísal zadarmo výpoveď. V tom čase výpoveď z pracovného pomeru bola složitejšia, bolo potrebné uviesť dovod a zažila som aj komisiu, kde som musela uviesť osobne svoje dovody, prečo chcem odísť. Bolo to tak strašné, bol to výsluch a odchádzala som odtiaľ s plačom. Doslova som ušla, ani som nečakala na ďalšie otázky. Dovody mi vtedy neuznali, nepustili ma preč, dali mi výpoveď 7 mesiacov a nakoniec mi ponúkli po 1,5 mesiaci iné miesto. Uznali, že to, čo mi dali robiť, robiť nechcem, že to radšej odídem pracovať inde. Nakoniec som tam pracovala 10 rokov, na iných pozíciach.

Ale som vďačná JUDr. Štefanovi Moyzesovi, že mi vtedy napísal tú výpoveď, len som si pre ňu prišla na vrátnicu Slovenských magnezitových závodov. Nič za to nechcel, rovnako ako splnil moju žiadosť o podpísanú fotku Patejdla.

Keď umrel Vašo Patejdl a vyšla správa na novinkách, s titulkom Zemřel Vašo Patejdl…. V prvej chvíli mi napadlo: Čo je toto za blbý for? Bol to článok za diskusiou, tak som si neuvedomila, že toto je normálny článok.

Pretože sa mi už stalo, že som hľadala iné meno a keď som to napísala do vyhľadávača,tak medzi výbermi mi hned doplnilo „zemřela“….čo bol nesmysel. Preto som v prvej chvíli aj túto správu brala ako, že toto nemože byť pravda…že to je nezmysel, čo tam pridal vyhľadávač omylom.

Vašo Patejdl bol pre mňa stálica slovenskej hudby a hudba mojej mladosti. Zo všetkých slovenských spevákov som ho mala najradšej.
Viacero ľudí v diskusii písalo, že bol milý k svojím fanúšikom. Tvrdím to aj ja z vlastnej skúsenosti.

Nocadeň a Vašo Patejdl – Zvláštny smútok víťazov (Nocadeň v divadle)

Vaso Patejdl – Voda Čo Ma Drží Nad Vodou LIVE (Pretty Woman 2007)

Vašo Patejdl Live 2016 (Full koncert)

A kto by nevedel, kto je JUDr. Štefan Moyzes, tu je odkaz na jeden rozhovor s ním:

https://korzar.sme.sk/c/4664786/synovec-skladatela-alexandra-moyzesa-napisal-prvu-skladbu-beate-dubasovej.html

Doplnenie 31.8.2023:

Článok z 30.8.2023 a je tam vložené video, kde hrá na husle český huslista Pavel Šporcl na pohrebe Vaša Patejdla pieseň Voda čo má drží nad vodou

https://cnn.iprima.cz/videa/cnndomaci/dojemny-zacatek-obradu-sporcl-zahral-na-housle-voda-co-ma-drzi-nad-vodou

Zaujímavý a dosť úprimný rozhovor s bývalým členom Elánu Dušanom Farkašom:

https://domov.sme.sk/c/4251071/juraj-farkas-elan-mal-byt-disidentska-kapela-ci-co.html

Jeden z rozhovorov s Vašom Patejdlom:

Opustil jste Elán v době, kdy byl na vrcholu. Co vás k tomu přimělo?

Mezi námi nebyly neshody. Už jsem v životě udělal pár rozhodnutí, pro které nemám úplně logické zdůvodnění. Neřídím se většinovou myšlenkou, mám vždycky svou vlastní a dělám si věci po svém, jak to cítím. A já si najednou s Elánem uvědomil, že nejslavnější na celém světě, jak jsme na začátku chtěli, nebudeme, protože nás minulý režim nikam nepustí. A doma už jsme dosáhli všeho, čeho jsme mohli. Tak co dál?

Předpokládám, že tahle reálná skepse vám u zbytku kapely neprošla.

Navrhoval jsem, abychom přestali dělat koncerty a stáhli se do studia. Kluci s tím nesouhlasili a chtěli dál hrát. Já měl roční výpovědní lhůtu, a tak jsem k 1. 1. 1985 z Elánu odešel. Úplně v klidu. Na všem jsme přece byli předem domluveni. A Elán se rozpadl.

Zdroj: https://www.idnes.cz/kultura/hudba/vaso-patejdl-elan-rozhovor.A161025_175433_hudba_vha

Karel Kryl by mal 80 rokov

15.04.2024

Pred 80 rokmi sa narodil Karel Kryl. Myslím si, že si tento človek zaslúži spomienku. Bol to nadčasový spevák a nikdy sa nikomu nezapredal. Narodil sa 12.4.1944. Prvýkrát som jeho meno počula v 80 rokoch na letnej brigáde. Boli sme na Morave so spolužiakmi a náhodou som večer prišla k spolužiakom na izbu. Magneťák mali veľmi potichu a hrala tam nejaká pre mňa neznáma [...]

Pelle = dieťa šťasteny

09.04.2024

Lebo to, ako sa on prepracoval až na post prezidenta, sa inak nazvať nedá. Nenápadne sa po Ficovom chrbte posúval vyššie a vyššie, až zakotvil vo funkcii najvyššej, prezidentskej. Jediné, čo k tomu potreboval, bolo poslúchať, pritakávať, klamať, pri nepríjemných otázkach odpovedať vyhýbavo, vykrúcať sa, používať prázdne frázy, hovoriť kvetnato a pritom všetkom sa [...]

Sú novinári na strane dobra a spravodlivosti ?

21.03.2024

Jaro vždy chcel, aby Korzár písal odvážne a kriticky, stál na strane spravodlivosti, práva a dobra. Chcel, aby boli jeho redaktori féroví a korektní, kontrolovali tých pri moci a zastávali sa bežných ľudí. Citujem z nižšie pripojeného článku: https://korzar.sme.sk/c/23299172/zomrel-sefredaktor-dennika-korzar-jaroslav-vrabel-novinam-venoval-cely-zivot.html?ref=njctse Verím, [...]

Vrtuľník

Pri páde armádneho vrtuľníka na severe Kolumbie zahynulo deväť vojakov

30.04.2024 07:04

Vrtuľník mal dopraviť zásoby pre vojakov v oblasti mesta Santa Rosa del Sur, kde v poslednej dobe prebiehajú boje medzi ľavicovou gerilou a drogovým gangom.

depozitár, Múzeum SNP, Banská Bystrica

Rarita v Múzeu SNP: Prvého mája sprístupnia skvosty, ktoré viac ako polstoročie verejnosť nevidela

30.04.2024 07:00

Mnohé autentické uniformy, zbrane, prilby, kufre a rôzne osobné veci ľudí, ktorí riskovali svoj život v Povstaní priamo na bojisku, sa konečne dostali „na svetlo sveta“.

Sophie, Ukrajina, vojna na Ukrajine

ONLINE: Rusi majú priestor pre budúce útoky. Zelenskyj sa sťažuje, že pomoc prichádza pomaly

30.04.2024 06:30

Rusi kontrolujú takmer pätinu Ukrajiny a majú možnosť útočiť viacerými smermi. Zelenskyj hovorí, že zbrane na Ukrajinu síce už prúdia, ale pomaly.

Joe Bide, stav únie

Bidenova administratíva pripravuje odovzdanie moci bez ohľadu na výsledok volieb

30.04.2024 06:09

Administratíva prezidenta USA Joea Bidena začína pripravovať odovzdanie úradu a agendy Bieleho domu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 196
Celková čítanosť: 2967852x
Priemerná čítanosť článkov: 15142x

Autor blogu

Kategórie