Založ si blog

Karel Kryl by mal 80 rokov

Pred 80 rokmi sa narodil Karel Kryl. Myslím si, že si tento človek zaslúži spomienku.

Bol to nadčasový spevák a nikdy sa nikomu nezapredal.
Narodil sa 12.4.1944.

Prvýkrát som jeho meno počula v 80 rokoch na letnej brigáde. Boli sme na Morave so spolužiakmi a náhodou som večer prišla k spolužiakom na izbu. Magneťák mali veľmi potichu a hrala tam nejaká pre mňa neznáma pesnička. Spýtala som sa spolužiaka, prečo to majú tak potichu. Divne sa na mňa pozrel a spýtal sa ma: Ty nevieš, že Kryl je zakázaný?

Ale ja som vážne netušila, že nejaký Kryl existuje a že je aj zakázaný. Rodičia sa so mnou o takých veciach nebavili a ja som sa nemala do tej doby odkiaľ to dozvedieť.

O Krylovi som sa dozvedela až po 89 roku, keď vystupoval so svojimi pesničkami.
Až vtedy som pochopila, o čom ten spolužiak hovoril.

Na Krylovi sa mi páčilo to, že v 90 rokoch videl, že sa situácia v bývalom Československu uberá zlým smerom a verejne to kritizoval. Že na to mal vobec odvahu sa verejne ozvať, že sa mu to nepáči, čo sa deje. Vtedy mi zablikala v mozgu kontrolka, že keď to tvrdí on, ktorý roky žil v zahraničí, tak asi može mať aj pravdu.
Videla som to vo svojom okolí aj ja, ale mala som málo skúseností na to, aby som to dokázala sama pre seba vyhodnotiť. Intuitívne som cítila, že to nie je „ono“, ale nedokázala som to logicky zdovodniť.
Až po niekoľkých rokoch som pochopila, že ľudia sa vo svojej podstate nemenia. Oficiálna zmena režimu nenastane zo dňa na deň a premenovaním jedného režimu na iný sa zo dňa na deň nestane zázrak. Kto bol „vychcaný“ pred rokom 1989, zostal takým aj po tomto roku. Dokonca som neskor pochopila, že takíto ľudia sa ešte viac prejavili vo svojej vychcanosti.

https://www.krajskelisty.cz/praha/30923-obvinen-z-celozivotni-neposlusnosti-co-by-asi-vecny-kverulant-karel-kryl-napsal-dnes-tajnosti-slavnych.htm

Je to zaujímavý článok o Karlovi Krylovi a tu je úryvok z neho:
Citujem presne:

VIDEO Stejně upřímný a nekompromisní jako v šedesátých letech zůstal i po listopadové revoluci, a to se prostě neodpouští. Odstavit ho podruhé už ale nebylo tak snadné. (Pokračování z pátku 12. dubna)

Vždycky říkal, co si myslel, takže se velmi brzy stal trnem v oku i některým představitelům rodící se demokratické moci. „Demokracie rozkvétá, byť s kosmetickou vadou: ti, kteří kradli po léta, dnes dvojnásobně kradou…“ zpíval nenapravitelný buřič po návratu z emigrace. Rozčarován rozdíly mezi ideály a novou realitou.

„V jedné prognostické knize jsem pochvalně obviněn – ano, i to je možné – pochvalně obviněn z celoživotní neposlušnosti…“ napsal v jednom z komentářů, jejichž soubor vyšel v roce 2012 pod názvem Země lhostejnost. „Jsem občansky neposlušným, vyžaduji-li, aby vláda vládla, soudy soudily a hospodáři hospodařili? Aby zloději nekradli, a kradou-li, mašírovali po odsouzení do vězení? Jsem opravdu občansky neposlušný, odmítám-li legální či legalizované rozkrádání, bráním-li se čachrům a politickému hašteření? Není to právě občanská povinnost, kontrolovat svého zvolence?“ Co by asi napsal dnes?

Nepochopený kritik

Karel měl obrovský dar, mnoho problémů dokázal přesně vystihnout a pojmenovat dříve než ostatní. Vycítil i napětí mezi Čechy a Slováky, které vyjádřil téměř vizionářsky v písničce Od Čadce k Dunaju. Nálepku rebela mu definitivně vyneslo publikování básně Timur a jeho parta, v níž zaútočil na Václava Havla a jeho poradce, či novináře, které vystihl veršem: „Ve všeobecné servilitě sní novináři o korytě…“ Odmítal pozici mlčícího a přikyvujícího klasika, snažil se znovu stát burcujícím svědomím národa. Kritizoval vandaly, kteří nastřeli sovětský tank narůžovo, velmi těžce nesl přístup Čechů k emigrantům. Lidé však byli v té době tak nadšení, že jeho kritika zůstávala nepochopena.

Náhoda, nebo úmysl?

Už zase začal být nepohodlný, stále více obdivovatelů se od něj odvracelo. Právě v té době napsal Demokracii, kterou znají jenom ti, kteří ji znát chtějí. Naplno v ní totiž kritizuje nové poměry – „ti, kteří kradli po léta, teď dvojnásobně kradou“ a „ti, kdo nás léta týrali, nás vyhazují z práce“. Že by se snad zbláznil? Vůbec ne. Karel Kryl se nezměnil, ve svém nitru zůstal stále stejný. To jenom lidé okolo něj slevovali z hodnot, o které dvě desetiletí bojoval. A s tím se nemohl smířit. Jeho polistopadová kritická tvorba zůstávala před veřejností jakoby utajená. Jeho poslední album Monology obsahuje jen některé náznaky, Demokracie se na něm neobjevila. Stejně tak ji nenajdeme ani na žádném jeho „výběru“. Je to náhoda, nebo úmysl?

Koniec citácie z článku.

V ČR vyšli k jeho nedožitým 80 narodeninám i ďalšie články, tu sú odkazy na nich:

https://plus.rozhlas.cz/karel-kryl-mel-80-let-sam-o-sobe-rikal-ze-je-vecny-rebel-a-pulkacir-9213664

https://www.novinky.cz/clanek/kultura-pred-osmdesati-lety-se-narodil-pisnickar-karel-kryl-jeho-texty-predbehly-dobu-40466972

https://www.epochtimes.cz/2024/04/12/dekuji-za-bolest-jez-uci-mne-se-tazat-legendarni-karel-kryl-by-se-dnes-dozil-osmdesatky/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=nowall

Tu sú niektoré jeho pesničky, ktoré sú aj po dlhých rokoch aktuálne:

Anděl

Karel Kryl – Bratříčku zavírej vrátka (1969)

Karel Kryl – Demokracie rozkvétá – SUPRAPHON 2012

https://www.youtube.com/watch?v=M4Ed-wSI5n4

Karel Kryl -to nejlepší 2

Karel Kryl živě (nikdy nezverejnené)

Karel Kryl – Tak Vás tu Máme

Karel Kryl – Děkuji

Karel Kryl – Od Čadce k Dunaju

Karel Kryl – Veličenstvo kat

Rakovina

Karel Kryl – Koncert pre študentov (1990)

Kníže Československého protestsongu KAREL KRYL

Dokument Českej televízie o Karlovi Krylovi:

https://edu.ceskatelevize.cz/video/7866-karel-kryl-basnik-a-pisnicka

Pelle = dieťa šťasteny

09.04.2024

Lebo to, ako sa on prepracoval až na post prezidenta, sa inak nazvať nedá. Nenápadne sa po Ficovom chrbte posúval vyššie a vyššie, až zakotvil vo funkcii najvyššej, prezidentskej. Jediné, čo k tomu potreboval, bolo poslúchať, pritakávať, klamať, pri nepríjemných otázkach odpovedať vyhýbavo, vykrúcať sa, používať prázdne frázy, hovoriť kvetnato a pritom všetkom sa [...]

Sú novinári na strane dobra a spravodlivosti ?

21.03.2024

Jaro vždy chcel, aby Korzár písal odvážne a kriticky, stál na strane spravodlivosti, práva a dobra. Chcel, aby boli jeho redaktori féroví a korektní, kontrolovali tých pri moci a zastávali sa bežných ľudí. Citujem z nižšie pripojeného článku: https://korzar.sme.sk/c/23299172/zomrel-sefredaktor-dennika-korzar-jaroslav-vrabel-novinam-venoval-cely-zivot.html?ref=njctse Verím, [...]

Otvorený dopis Slovenskej televízii o prokuratúre

15.03.2024

Vyštudovaná novinárka Zuzana Vicelová, ktorá pracuje v Slovenskej televízii je moja spolužiačka z priemyslovky. Preto som si ju dovolila osloviť s kauzou, ktorú som uverejnila na tomto blogu. Okrem toho: Slovenská televízia je verejnoprávna a mala by sa venovať všetkým témam vo verejnom záujme. Mail som i poslala včera. Vzhľadom k tomu, že ten článok na blogu, na ktorý som [...]

Deutsche Welle

Bielorusko označilo Deutsche Welle za extrémistický a dalo mu stopku, pracovníkom hrozí väzenie

29.04.2024 22:23

Bieloruský režim sa bojí nezávislých médií a robí všetko pre to, aby ľuďom zamedzil prístup k slobodným informáciám, reagoval šéf DW.

Španielsko Sánchez zotrvanie vyšetrovanie manželka

Premiér Sánchez demisiu nepodal: Kampaň očierňovania sa neskončí

29.04.2024 21:47

Španielsky premiér dodal, že on a jeho manželka Begona Gómezová to zvládnu.

SR Bratislava CHZJD skládka Vrakuňa monitoring BAX

Exminister kritizuje zastavenie sanácie skládky vo Vrakuni, Taraba avizuje riešenie

29.04.2024 21:17

Do podzemných vôd unikajú najmä pesticídy a herbicídy. Spustenie sanačných prác sa očakávalo v roku 2018.

teplomer, horúčavy, pes

Pred týždňom sneh a mráz. Leto dorazilo aj na sever Slovenska

29.04.2024 20:17

Ešte v nedeľu letnú teplotu zaznamenali len v Mužli neďaleko Štúrova.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 196
Celková čítanosť: 2967720x
Priemerná čítanosť článkov: 15141x

Autor blogu

Kategórie