Spomienka na dobu, kedy všetci „museli“ pracovať

5. septembra 2023, popelka, Nezaradené

Toto video som našla náhodou. Bolo odvysielané 9.9.1986 v relácii Aktuality Československej televízie Praha.

Vzpomínka na dobu, kdy VŠICHNI museli pracovat

Je hlavne pre mladších, ktorí v tom čase ešte nepracovali. Ja som v tom čase už pracovala, preto mi pripadá úsmevné čítať hlavne v českých diskusiách ako dochodci tvrdí, ako oni „dreli“ celý život.

Prosím vás, neklamte mladým. Robila som dispečera, technologa vo firme, ktorá mala v tom čase cca 800 zamestnancov. Bežne som chodila do výroby a videla som prístup a ochotu starších kolegov. Tí, ktorí skutočne robili nadpriemer a boli ochotní pomocť a spolupracovať s mladšími kolegami, tých bolo málo.

Veď i preto som v roku 1987 z tej firmy dala výpoveď. Pomáhal mi vtedy s ňou JUDr. Štefan Moyzes, ako to spomínam v nižšie priloženom článku. Nakoniec mi ponúkli iné miesto a behom ďalších 10 rokov som videla na vlastnej koži, ako tá staršia generácia „drela“. To pracovné tempo bolo pomalšie, ako je teraz v súkromných frmách. To, čo teraz v súkromnej firme robí jeden človek, predtým to robili dvaja.

V štátnej sfére som po skončení socializmu nepracovala, takže tam to porovnávať nemožem.

A o normách mi prosím vo výrobe nepište. I normy boli nastavené tak, aby sa dali stíhať. Ja mám ešte vynikajúce porovnanie, že som robila i kalkulácie (to znamená ceny) a neskor technologie. Takže možem porovnávať, ako sa počítali ceny a ako sa v skutočnosti robilo. Prečo? Lebo sa oficiálne nemohol za socializmu počítať do ceny zisk …. Ale to by bolo na celý ďalší článok.

Ale to video ma pobavilo a nedalo mi, aby som ho nedala do článku.

Predpokladám, že dochodci ma za neho rovno „ukrižujú“ a budú mi tvrdiť, ako oni „dreli“.

V tomto článku som spomínala svoju výpoveď v roku 1987 a ako mi s ňou pomáhal vyššie uvedený právnik. A ako som to musela vysvetľovať pred komisiou, prečo vobec chcem odísť. Pripomínam, že som mala maturitu a nemala som zmluvu s firmou, že musím tam odpracovať 3 roky, ako mali učni. My s maturitou sme nemali ani zmluvu, ani istú prácu, takže nás ani po maturite vziať nemuseli do práce. I tak mi dali dlhú výpovednú lehotu.
Dnes nemá nikto istú prácu v súkromných firmách, pracujúci to majú podstatne ťažšie.

https://popelka.blog.pravda.sk/2023/08/30/vaso-patejdl-si-vazil-svojich-fanusikov-moja-osobna-spomienka/